Чинне антикорупційне законодавство передбачає для державних службовців та прирівняних до них осіб (надалі - суб’єкти декларування) обов’язок подавати електронні декларації про своє майно та доходи. Суб’єктам декларування необхідно подавати щорічні декларації, декларації при звільненні і декларації як кандидата на посаду.
Профільним державним органом на перевірку своєчасності подання декларацій, достовірності поданої інформації, моніторингу способу життя суб’єктів декларування є Національне агентство з питань запобігання корупції (далі - НАЗК). НАЗК за результатами моніторингу способу життя встановлює відповідність або невідповідність рівня життя суб’єктів декларування та членів їх сімей декларованому майну та доходу.
Під час здійснення вищевказаних перевірок та моніторингу НАЗК має право зажадати від особи пояснення та копії документів стосовно поданої декларації, задекларованого майна та доходу. Саме на цьому етапі необхідна кваліфікована допомога адвоката, оскільки від змісту наданих пояснень і документів залежить чи буде виявлено в діях особи склад адміністративного чи кримінального правопорушення. Не останню роль грає налагоджена комунікація адвоката з представниками національного агентства.
Команда адвокатів і юристів CHERNIKOV & PARTNERS має великий успішний досвід представництва інтересів суб’єктів декларування в НАЗК. Наша головна стратегія в представництві суб’єктів декларування є формування такої правової позиції, яка б запобігла передачі агентством матеріалів справи до уповноважених на розслідування корупційних правопорушень органів.
За результатами здійснення вищевказаного контролю, перевірки декларацій, моніторингу способу життя уповноважені особи НАЗК можуть встановити наявність в діях суб’єкта декларування ознак складу адміністративного чи кримінального правопорушення.
Які є адміністративні правопорушення суб’єктів декларування у сфері запобігання корупції?
Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачена достатньо велика кількість корупційних діянь, за які встановлена адміністративна відповідальність, однак, розглянемо найбільш поширені в судовій практиці:
- По-перше, несвоєчасне подання особою без поважних причин декларації (ч. 1 ст. 172-6 КУпАП);
- По-друге, подання завідомо недостовірних відомостей у декларації особи (ч. 4 ст. 172-6 КУпАП) та інші.
До адміністративної відповідальності за вчинення вищезазначених порушень притягає суд за результатами розгляду справи. За вчинення корупційного адміністративного правопорушення передбачена санкція у виді штрафу та позбавлення права обіймати певні посади на визначений строк. Однак, головною санкцією для особи є репутаційні втрати, оскільки дані особи вносяться в реєстр осіб, що вчинили корупційні правопорушення.
Ефективність здійснення представництва інтересів суб’єктів декларування в НАЗК та суді командою наших адвокатів підтверджується саме позитивною судовою практикою у справах притягнення осіб до адміністративної відповідальності.
За які ж діяння суб’єктів декларування передбачена кримінальна відповідальність?
Кримінальна відповідальність передбачена за умисне декларування особою недостовірних відомостей на суму від 500 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (ст. 366-2 КК України). У тому числі, кримінально-караним є умисне неподання суб’єктом декларування декларації (ст. 366-3 КК України).
У разі виявлення в діях суб’єкта декларування ознак адміністративного правопорушення, то НАЗК передає матеріали справи до органів національної поліції, які вже розслідують дане порушення, а в разі виявлення ознак кримінального правопорушення, то інформує Національне антикорупційне бюро України.
Органи національної поліції в рамках адміністративної процедури розслідують адміністративне корупційне правопорушення, а НАБУ в рамках досудового розслідування розслідує кримінальне корупційне правопорушення. І залежно від того чи будуть встановлені достатні докази вини особи, буде залежати чи направить уповноважений орган матеріали справи до суду для здійснення обвинувачення і притягнення суб’єкта декларування до адміністративної чи кримінальної відповідальності.
Юридична компанія CHERNIKOV & PARTNERS надає наступні послуги:
- здійснюємо консультування суб’єктів декларування;
- розробляємо стратегію захисту суб’єктів декларування в НАЗК, органах національної поліції, НАБУ та суді;
- здійснюємо захист суб’єктів декларування від обвинувачення у вчиненні корупційних кримінальних та адміністративних правопорушень.
Переваги адвокатів нашої юридичної компанія полягають у наступному:
- наявність напрацьованих механізмів та методів представництва інтересів суб’єктів декларування в державних органах;
- наші адвокати мають напрацьовані правові інструменти взаємодії з представниками НАЗК, НАБУ та органами національної поліції;
- практичний досвід наших адвокатів охоплює велику кількість успішних кейсів закриття справ як на стадії досудового розслідування, так і на стадії судового розгляду.