Масштаби мобілізаційного процесу, що розгорнувся з лютого 2022 року та триває досі, спонукають підприємців до здійснення заходів із забезпечення сталого функціонування господарських процесів, зокрема проходження процедури бронювання військовозобов’язаних працівників.
Підприємства агросектору також не стояли осторонь, значна кількість яких встигла забронювати власних працівників у перші місяці війни.
Однак, ми спостерігаємо поступове ускладнення процедури та вимог бронювання працівників аграрного сектора.
Тож, в даній статті піде мова про еволюцію вимог та підстав для бронювання військовозобов’язаних працівників підприємств, що перебувають у відданні Міністерства агарної політики та продовольства України (надалі – Мінагрополітики).
Основним нормативним актом, яким врегульовані питання бронювання працівників є Постанова Кабінету Міністрів України № 194 від 03.03.2022 (надалі – Постанова).
Такою визначається, що під час дії воєнного стану бронювання військовозобов’язаних за підприємствами, які задовольняють потреби ЗСУ, військових формувань, населення здійснюється у встановленому Постановою порядку.
Тобто, визначальною умовою бронювання є задоволення підприємством потреб ЗСУ, військових формувань, населення. Однак законодавчого визначення або роз’яснення такого терміну немає, у зв’язку з чим, розуміння такого охоплене спірністю та двозначністю.
Натомість до квітня місяця Мінагрополітики, як орган, що приймає пропозиції з бронювання працівників підприємств агросектору, погоджувало подані документи на бронювання з досить абстрактними поясненнями відповідності окремого підприємства вимогам Постанови.
- Бронювання за умови підписання договору на виконання мобілізаційного завдання
З травня 2022 року позиція Мінагрополітики змінилися, з цього часу бронюванню підлягали лише ті працівники підприємства, яких підписали договір на виконання мобілізаційного завдання. Зокрема, міністерством вказується, що до пропозицій повинні включатися військовозобов’язані працівники підприємств, що виконують мобілізаційні завдання.
Таким чином, для бронювання військовозобов’язаних працівників агропідприємствам необхідно подавати до Мінагрополітики окрім таблиці також супровідний лист з поясненням, що таке підприємство забезпечує задоволення потреб ЗСУ, військових формувань та населення, зокрема шляхом виконання мобілізаційного завдання за укладеним договором.
Вочевидь, та відповідно до наданих роз’яснень, наведені підприємством обґрунтування повинні належним чином підтверджуватися. А відтак, якщо агропідприємство обґрунтовує бронь працівників виконанням мобілізаційного завдання за укладеним з військовою адміністрацією договором, факт укладання такого повинен бути підтверджений, зокрема, копією наданого договору або довідкою (листом) від адміністрації.
Характерним є те, що причиною змін вимог до бронювання є не оновлення порядку бронювання, визначеного Постановою № 194 від 3 березня 2022 року, а власне інше бачення такої процедури з огляду на положення Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
В регіонах ситуація з підписанням договорів на виконання мобілізаційного завдання не однакова, в деяких – військові (державні) адміністрації самостійно пропонують підприємствам укласти такий договір, в інших – пропозиції агропідприємств ігноруються. Ймовірно це обумовлюється обсягами встановленого мобілізаційного плану та його фактичним виконанням.
Крім того, в аграрному секторі є підприємства, які не виробляють необхідну продукцію, що може бути поставлена за договором на виконання мобілізаційного завдання. Однак, за індивідуальними роз’ясненнями Мінагрополітики такі підприємства повинні підтвердити, що мають контрагентів (за договорами переробки, сервісного обслуговування техніки тощо), які вже уклали договір на виконання мобілізаційного завдання.
- Бронювання за умови наявності розпорядження військової адміністрації щодо встановлення мобілізаційного завдання
Наразі Мінагрополітики для здійснення бронювання військовозобов’язаних просить також надавати копії листів обласних (районних) військових адміністрацій, якими підтверджується доведення безпосередньо до підприємства або через органи місцевого самоуправління мобілізаційного завдання.
В роз’ясненні від 13 жовтня 2022 року Мінагрополітики наголошує, що не можуть бути таким підтвердженням листи ОМС про встановлення (доведення) мобілізаційних завдань (замовлень) та укладення з підприємствами договорів на їх виконання без посилання у таких на розпорядження органів виконавчої влади щодо встановлення мобілізаційного завдання.
З власного досвіду можемо виокремити декілька випадків, коли укладалися договори на виконання мобілізаційного завдання без наявного розпорядження державної (військової) адміністрації про доведення мобілізаційного завдання. З наведеної вище позиції такі підприємства не мають право забронювати своїх працівників, що вочевидь не свідчити про дотримання балансу публічного та приватного інтересу.
Тож, з наданим оглядом, можемо говорити про поступову мінливість вимог до бронювання військовозобов’язаних працівників, які обумовлюється новими викликами суспільного життя та потребами Держави.
Команда CHERNIKOV & PARTNERS здійснює постійний супровід агропідприємств з питань бронювання та підписання договорів на виконання мобілізаційного завдання. У разі наявності додаткових питань звертайтесь за контактами.